úterý 20. května 2014

Steam se potýká s problémem. Má příliš mnoho her.

Asi před týdnem se na webu Gamasutra.com objevil článek o plnění Steamovské herní databáze. Momentálně tam vychází v průměru 7 her denně. Velký rozdíl oproti jedné, maximálně dvou denně, přesně před rokem. Čím to, že se s hrami roztrhl pytel a co se dá dělat, aby se Steam nestal druhým Google Play? A nakonec, je nekonečné bobtnání Steamu různými hrami doopravdy problémem?

Graf počtu vydávaných her na Steamu v průběhu let

Co nikdo nemůže vyvrátit, je fakt, že za vším stojí právě Steam Greenlight. Původní idea byla usnadnění práce zaměstnancům Valve a přenesení zodpovědnosti za vydání na komunitu. Myšlenka je to dobrá. Ve Valve dělají velké věci v málo lidech - k roku 2013 zde pracovalo 330 zaměstnanců. Tudíž pro ně vaše 2D hopsačka nejspíš nebude prioritou. Greenlight měl tuto problematiku řešit. Lidem se vaše hra zalíbí, dají jí své ano, a v případě hojné kladné odezvy hra posléze vyjde na největším herním klientovi na světě. Reklama jako prase a peníze se sypou. Když ale projíždím seznam vydaných her (313), hry, které se staly přijetím na Greenlightu úspěšné napočítám na prstech 2 rukou. Kde se tedy něco pokazilo?

Jak už jsem zmínil, před 2 lety byla hra vydaná na Steamu pocta. Díky pomalejšímu plnění novými hrami měla po vydání své místo na výsluní a během slev také další dobrou šanci na prodej. Steam byl v té době zárukou kvality. Dnes, když se podívám na nově vydané hry s průměrnou cenou 7€ za kus, shlédnu maximálně trailer a v nejlepším si řeknu, že počkám na slevu. Samozřejmě hra hned zapadne mezi desítkami nových titulů a za dva dny už ji ani nemůžu najít. Spousta dobrých kousků zůstane bez odezvy také díky tomu, že redaktoři herních webů (alespoň těch českých) nejsou schopní hrát 7 her denně. Natož je recenzovat.

Problém tedy tkví v upřednostňování kvantity nad kvalitou. Vývojáři her vidí v Greenlightu velkou šanci s chtějí mermomocí svou hru na Steam protáhnout. Zde sedí přísloví "Podej někomu prst a ukousne ti celou ruku." Nechci nikoho falešně obviňovat, ale začínají se množit komentáře o nekalých praktikách developerů, jako rozdávání klíčů za palec nahoru a podobně.

Nevím jak to vidí opravdoví vývojáři, ale já osobně, mít hru a možnost vydat ji na Steamu nebo na Gogu, v momentální situaci si vyberu GOG. Už jen z toho důvodu, že by má hra byla vidět. Pro srovnání - nedávno vydanou hru 1849 na Steamu najdete mezi nově vydanými na 65. místě. Na Gogu tato hra stále vyjíždí ve slideshow baru.

Gabe Newell, šéf Valve

Budoucnost takových her je podle mě nejistá. Na jednu stranu k nim bude mít přístup opravdu každý, na druhou zase zapadnou v hromadě ostatního balastu. I tento problém chce ale Gabe Newell řešit. A to tak, že se o nově vydané hry přestane starat úplně. Tedy, chtějí zavést podobná pravidla, jakých využívá Reddit. Pokud to chápu dobře, tak sami hráči budou dávat hrám plusy a mínusy a podle toho budou hry na přístupnější pozici. Chytrý systém, který dobře funguje na Redditu. Bude ale fungovat v odvětví, kde závisí na prodejích a každý "like" se dá zhodnotit penězi? Nejraději bych se pletl, ale z mých zkušeností, když jde o prachy, ohleduplnost a další dobré lidské vlastnosti jdou stranou.

Žádné komentáře:

Okomentovat