Graf počtu vydávaných her na Steamu v průběhu let |
Co nikdo nemůže vyvrátit, je fakt, že za vším stojí právě Steam Greenlight. Původní idea byla usnadnění práce zaměstnancům Valve a přenesení zodpovědnosti za vydání na komunitu. Myšlenka je to dobrá. Ve Valve dělají velké věci v málo lidech - k roku 2013 zde pracovalo 330 zaměstnanců. Tudíž pro ně vaše 2D hopsačka nejspíš nebude prioritou. Greenlight měl tuto problematiku řešit. Lidem se vaše hra zalíbí, dají jí své ano, a v případě hojné kladné odezvy hra posléze vyjde na největším herním klientovi na světě. Reklama jako prase a peníze se sypou. Když ale projíždím seznam vydaných her (313), hry, které se staly přijetím na Greenlightu úspěšné napočítám na prstech 2 rukou. Kde se tedy něco pokazilo?
Jak už jsem zmínil, před 2 lety byla hra vydaná na Steamu pocta. Díky pomalejšímu plnění novými hrami měla po vydání své místo na výsluní a během slev také další dobrou šanci na prodej. Steam byl v té době zárukou kvality. Dnes, když se podívám na nově vydané hry s průměrnou cenou 7€ za kus, shlédnu maximálně trailer a v nejlepším si řeknu, že počkám na slevu. Samozřejmě hra hned zapadne mezi desítkami nových titulů a za dva dny už ji ani nemůžu najít. Spousta dobrých kousků zůstane bez odezvy také díky tomu, že redaktoři herních webů (alespoň těch českých) nejsou schopní hrát 7 her denně. Natož je recenzovat.
Problém tedy tkví v upřednostňování kvantity nad kvalitou. Vývojáři her vidí v Greenlightu velkou šanci s chtějí mermomocí svou hru na Steam protáhnout. Zde sedí přísloví "Podej někomu prst a ukousne ti celou ruku." Nechci nikoho falešně obviňovat, ale začínají se množit komentáře o nekalých praktikách developerů, jako rozdávání klíčů za palec nahoru a podobně.
Nevím jak to vidí opravdoví vývojáři, ale já osobně, mít hru a možnost vydat ji na Steamu nebo na Gogu, v momentální situaci si vyberu GOG. Už jen z toho důvodu, že by má hra byla vidět. Pro srovnání - nedávno vydanou hru 1849 na Steamu najdete mezi nově vydanými na 65. místě. Na Gogu tato hra stále vyjíždí ve slideshow baru.
Gabe Newell, šéf Valve |
Budoucnost takových her je podle mě nejistá. Na jednu stranu k nim bude mít přístup opravdu každý, na druhou zase zapadnou v hromadě ostatního balastu. I tento problém chce ale Gabe Newell řešit. A to tak, že se o nově vydané hry přestane starat úplně. Tedy, chtějí zavést podobná pravidla, jakých využívá Reddit. Pokud to chápu dobře, tak sami hráči budou dávat hrám plusy a mínusy a podle toho budou hry na přístupnější pozici. Chytrý systém, který dobře funguje na Redditu. Bude ale fungovat v odvětví, kde závisí na prodejích a každý "like" se dá zhodnotit penězi? Nejraději bych se pletl, ale z mých zkušeností, když jde o prachy, ohleduplnost a další dobré lidské vlastnosti jdou stranou.
Žádné komentáře:
Okomentovat